6. dubna 2020 jsem si uvědomil, že je celá sezóna, a možná i další roky, nenávratně ztracená. Poslal jsem proto na ministerstvo dopravy dopis, který naleznete níže.

Odepsali, že mám využít různé podpůrné programy zřízené vládou za tímto účelem.

Na ani jednu podporu jsme nedosáhli, kromě programu antivirus (60 %) pro 2 zaměstnance. Dnes je u nás na firmě situace taková, že v únoru 2021 doplatím pětiletý leasing na autobus VDL. Zaměstnance jsem musel po dohodě propustit. Dva autobusy mají stále RZ v depozitu a s 1 autobusem vyčkávám.

V Šumperku dne 6.4.2020

Dobrý den, pane vicepremiére Havlíčku,

Jsme rodinná dopravní firma z Olomouckého kraje provozující autobusovou dopravu, máme 5 zaměstnanců a další si najímáme v sezoně, na dohodu. Provozujeme 3 dálkové autobusy se specializací na zahraniční zájezdy. Působíme na trhu od roku 1992.

    Dnes je to přesně měsíc, co jsme ze dne na den přišli o 100 % zakázek v oblasti cestovního ruchu a dnes se nebojím říci, že bojujeme o přežití. Segment cestovního ruchu byl v době vládních omezení a nařízení díky koronaviru zasažen jako jeden z prvních. I když naše provozovna nemusela se zákona zavřít, tak veškeré nařízení vlády hrály v neprospěch firmy a my jsme přišli o všechny zakázky, a to na dobu nejméně 6 měsíců a podle některých zpráv, až na dva roky. Náš obor prakticky vymizel.

Ve firmě sice došlo za poslední týdny k razantnímu snížení fixních nákladů v podobě odevzdání RZ do depozitu a ukončení veškerého povinného i havarijního pojištění na vozový park a dalších opatření – pokud se dalo. Zaměstnance si zatím držíme, ale jak dlouho to vydržíme? Až se jednou zase začne jezdit (a já doufám, že to bude brzy) – budeme začínat úplně od začátku.

Chtěl bych Vás touto cestou poprosit (a to nejspíše za všechny z oboru), aby se v době vyjednávání o podpoře malým a středním firmám nezapomnělo na náš případ, kdy veškerý náš smysl práce ze dne na den skončil. Tímto Vám moc děkuji a důvěřuji.

Vláda den co den chrlí množství možností pomoci, ale např. program Covid se naší firmy netýká, protože nám nevznikla škoda, ale pouze škoda na ušlém zisku. Na leasingové splátky se též nevztahuje, to mám kontaktovat leas. společnost. A pokud se nějaké platby vládním doporučení jen na čas oddálí, tak nás to stejně dožene. (daně, nájem, silniční daň nebo odklad Faktur za PHM).
Ze začátku to vypadalo, že bychom mohli na zaměstnance čerpat podporu ve výši 80 % ze mzdy, dnes už to vypadá na 60 %. Je potřeba si uvědomit, že náš fin. příjem je teď nulový.

Pokud někdo tvrdí, že jsme si mohli za dobu podnikání našetřit nebo se připravit, tak Vám řeknu, že na slabé měsíce v roce, kdy se nejezdí, se dá přes sezónu připravit (a taky s tím počítáme), ale na tento výjimečný stav nikoli. My bychom spíše potřebovali přímou dotaci státu na část škody a překonat takto zlé časy. Se zbytkem se už nějak popereme sami.

Děkuji za Váš čas a jakoukoli zpětnou vazbu.

S pozdravem Tomáš Hlavatý – jednatel firmy
Autobusová doprava – OASA